Close

Životní styl a dieta

Životní styl a dieta

Životní styl a dieta

Podívejme se, co můžete začít dělat již dnes, abyste snížili riziko onemocnění způsobených životním stylem. Tím klíčem je životní styl a dieta.

V minulosti byly choroby životního stylu spojovány pouze s bohatými lidmi nebo bohatými společnostmi. Dnes je však krajina chorob životního stylu mnohem rozmanitější, protože už to není „kletba boháčů“, ale nyní díky dostupnosti levných a nezdravých potravin tyto chronické stavy pronikly do všech vrstev společnosti.

Naštěstí to lze stejně jako v mnoha jiných případech vyřešit řešením kořenového problému, který jej způsobuje, a tím je v tomto případě strava. Výměnou nezdravého stravování za zdravější se vám možná podaří vrátit váš život zpět do starých kolejí. Podívejme se, co můžete začít dělat již dnes, abyste snížili riziko těchto onemocnění způsobených životním stylem. Tím klíčem je změna životního stylu a dieta.

Cukrovka

Diabetes se vyvíjí pomalu, po letech špatných stravovacích návyků, které se spojují se sedavým životním stylem a genetickou predispozicí. I když s genetickou predispozicí nemůžete mnoho udělat, neznamená to, že můžete ovládat svoji stravu a úroveň aktivity.

Začněte třeba tím, že je prioritou vyhnout se zpracovaným cukrům a rafinovaným sacharidům, protože zvýšení hladiny cukru v krvi je nejrychlejší způsob, jak způsobit inzulinovou dysfunkci.

Strava bohatá na zeleninu, celozrnné výrobky, bílkoviny, zdravé tuky a omezené množství ovoce s nízkým obsahem cukru spolu s pravidelným cvičením je vaší nejlepší obranou proti cukrovce 2. typu. Pokud trpíte nadváhou a již vám byla diagnostikována diagnóza typu 2 nebo prediabetes, možná ji budete moci zvrátit pomocí hubnutí.

Vysoký krevní tlak

Vysoký krevní tlak často jde ruku v ruce s cukrovkou a vysokou hladinou cholesterolu, protože je složen z dalších metabolických onemocnění. Zejména však souvisí s vysokým příjmem soli.

Vysoká hladina sodíku nutí tělo zadržovat více vody, což pak způsobí, že srdce bude usilovněji pumpovat zvýšené objemové zatížení krve. Vysoký krevní tlak navíc zvyšuje riziko cévní mozkové příhody nebo prasknutí cévy, což může vést k úmrtí.

Začněte aktivně sledovat příjem sodíku. Většina lidí obvykle konzumuje více sodíku výběrem zpracovaných a továrně vyrobených potravin. Jíte-li stravu bohatou na celé jídlo bez velkého množství přidané soli, pak je váš příjem pravděpodobně ideální.

Používejte přírodní bylinky a koření, které neobsahují sodík, aby dodaly vašemu jídlu chuť a nechte solničku co nejvíce na stole.

Obezita

Obezita je celosvětově rozšířeným stavem na úrovni epidemie a je primárně způsobena volbou životního stylu.

V příštích 20 letech se předpokládá, že více než 50% světové populace bude obézní. Např. 1/3 dospělých v USA trpí obezitou nebo nadváhou a dětská obezita, o které se v 70. letech téměř neslyšelo, je nyní na úrovni epidemie. Několik úřadů uvádí, že až 1 z 5 úmrtí je spojeno s obezitou.
Dvě hlavní příčiny obezity? Sedavý životní styl, kombinovaný buď s přejídáním, nebo s jídlem, které přináší vysoké kalorické hodnoty, bez velkého množství skutečné výživy. Obezita je nemoc, protože tuk plodí více tuku, což znamená, že tukové buňky pomáhají při tvorbě nových tukových buněk.

Omezení kalorií a pravidelné cvičení jsou nejúčinnější způsoby, jak zhubnout. Jedním z charakteristických znaků trvalého a efektivního hubnutí je provádění změn návyků, které jsou založeny na zdravějším výběru potravin a životního stylu. Cukr a nezdravé jídlo podporují zejména ukládání tuku.

Pokud bojujete se svou váhou, jedním z klíčových tipů je vyhnout se módním dietám. Může to znít skvěle a možná si myslíte, že je to proveditelné, ale módní diety jsou málokdy udržitelné. V nekonečné jojo spirále se rychle ocitnete bez stravy a přibíráte na váze více, než jste měli dříve.

Dietní program

Pokud se rozhodnete dodržovat dietní program, vyberte si takový, který se stane významnou změnou životního stylu:
Program, který podporuje změny ve vašem chování a vychovává vás ke zdravému stravování a velikosti porcí, které si připravíte na základě jídelníčku, který dostanete (v některých případech i zdarma)
• Program, který neomezuje to, jaké druhy potravin lze jíst
• Program, který vás podporuje a vede postupně krok za krokem
Program, který vás jednou provždy zbaví přebytečných kil

 

 

Vysoký cholesterol

„Vysoký cholesterol“ je často pojem pro klasifikaci všech souvisejících aspektů, přestože žádný z lipidů v krvi není ve skutečnosti samotný cholesterol. Jedná se spíše o lipoproteiny, což je kombinace molekuly typu tuk-protein, která funguje jako raketoplán pro cholesterol.

Vysoké hladiny „špatného“ lipoproteinu, známého jako LDL, obvykle tvoří vysoký cholesterol, i když se počítají také hladiny triglyceridů a VLDL.

Na rozdíl od všeobecného přesvědčení, zvýšení těchto krevních lipidů není způsobeno tukem, ale spíše kombinací sacharidů a tuků. To znamená, že bez vlivu sacharidů není tuk prakticky schopen způsobit žádné nepříznivé účinky, což nutí k zamyšlení.

Mělo by být tedy jasné, že pokud si přejete snížit hladinu lipidů v krvi a odpovídající riziko srdečních onemocnění apod., začněte již dnes omezením cukrů, konzumací dobrých tuků a omezením nezdravých tuků. Tomu všemu pomáhá hubnutí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *